12 آوریل 2022- PFAS، گروهی از موادی که به آنها "مواد شیمیایی جاویدان"، می گویند در همه جا در محیط ما از جمله در رودخانه ها، در لباس های ضد آب، در ظروف نچسب پخت و پز وجود دارند. بر اساس یک مطالعه ی جدید در دانشگاه میشیگان، غلظت بالای این مواد شیمیایی با افزایش خطر ابتلای زنان میانسال به دیابت مرتبط است که مشابه با خطرات ناشی از سیگار کشیدن و اضافه وزن برای ابتلا به دیابت است.

محققان می گویند این مطالعه نشان می دهد که کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی می تواند ابزار مفیدی برای مبارزه با دیابت، یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده باشد.

پرفسور سونگ کیون پارک، نویسنده اصلی این مقاله، استاد اپیدمیولوژی و علوم بهداشت محیطی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان، گفت: برای پزشکان مهم است که از PFAS[1] به عنوان یک عامل خطر ناشناخته برای دیابت آگاه شوند و آماده باشند تا از نظر منابع قرار گرفتن در معرض و اثرات بالقوه ی آنها بر سلامتی به بیماران مشاوره دهند.

پرفسور پارک و همکارانش برای مطالعه خود از زیرمجموعه ای از شرکت کنندگان از مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور استفاده کردند- یک مطالعه کوهورت طولی، چندمرکزی و چند قومیتی بر روی زنان میانسال. در ابتدا، این زیرمجموعه شامل نزدیک به 1300 زن 45-56 ساله از پنج مکان از جمله بوستون، پیتسبورگ، جنوب شرقی میشیگان، لس آنجلس و اوکلند، کالیفرنیا بود.

محققان با استفاده از نمونه‌های سرمی جمع‌آوری‌شده در سال‌های 1999-2000، غلظت 11 نوع مختلف PFAS ، را در زنان بررسی کردند. در طی 16 سال، حدود 100 زن به دیابت مبتلا شدند. آنها دریافتند که غلظت سرمی پنج نوع PFAS ، در زنانی که به دیابت مبتلا شدند، بالاتر از زنانی است که به دیابت مبتلا نشده اند.

محققان می گویند امیدوارند این یافته ها الهام بخش دیگر دانشمندان باشد تا نتایج را تأیید و گسترش دهند. در صورت تایید، اقدامات بهداشت عمومی برای کاهش PFAS در آب آشامیدنی و محصولات مصرفی می تواند به محدود کردن تعداد موارد جدید دیابت کمک کند. هر ساله حدود 1.5 میلیون نفر به دیابت مبتلا می شوند. پرفسور پارک می‌گوید: اگر PFAS کاهش یابد، می‌توان از حدود 370هزار مورد دیابت جدید جلوگیری کرد.

او افزود: اگر این کار را انجام داده بودیم، می‌توانستیم تاکنون تاثیر زیادی را ایجاد کنیم. تغییر خط‌مشیدر مورد استفاده از PFAS  و سخت‌تر کردن استفاده از آن‌ها به طوری که سطح قرار گرفتن در معرض آنها به سطح نسبتاً ایمن کاهش یابد، کار بسیار بزرگی است، PFAS یک نگرانی برای سلامت عمومی است زیرا در محیط و بدن انسان بسیار پایدار است، به همین دلیل است که به عنوان ماده شیمیایی جاویدان شناخته می شود.

اما از PFAS می توان به عنوان مواد شیمیایی که در همه جا یافت می شوند نیز نام برد. این ترکیبات به طور گسترده در کاربردهای صنعتی و مصرفی استفاده می شوند. اگر در زندگی روزمره خود آن را دنبال کنید، خواهید دید که راهی برای اجتناب از آنها وجود ندارد. بسته به جایی که زندگی می کنید، ممکن است آب شما آلوده باشد، یا اگر در نزدیکی یک کارخانه تولیدی یا یک پایگاه نظامی زندگی می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض این مواد شیمیایی قرار بگیرید و اجتناب از آنها ممکن است بدون استراتژی بزرگتری که توسط سازمان های نظارتی مانند EPA و FDA اجباری گردد، دشوار باشد.

این مطالعه در  Diabetologia، مجله انجمن اروپایی برای مطالعات دیابت منتشر شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220412/High-serum-PFAS-concentrations-may-increase-diabetes-risk-in-midlife-women.aspx

 



 

[1] Per- and polyfluoroalkyl substances (PFASs)